PunaMusta Median strategia 2024–2026: sanoja muutoksesta

PunaMusta Median strategia on suuntautunut viime vuosina erityisesti valtakunnallisiin paino-, näkyvyys- ja digitaalisen liiketoiminnan kokonaisuuksiin, joissa kasvumahdollisuudet ovat merkittävät ja joissa jokainen liiketoiminta tukee toistaan. Medialiiketoiminnan kokonaisuus on yrityksemme kivijaloista historialtaan pisin ja ollut kautta vuosien menestyksekästä liiketoimintaa. Sen toiminta on kuitenkin vahvasti paikallista rajoittuen vain Pohjois-Karjalan alueeseen.

Eilen oli merkittävä päivä PunaMusta Media -konsernin historian taipaleella, sillä solmimme Keskisuomalainen Oyj:n kanssa yrityskaupan, jossa koko PunaMusta Median medialiiketoiminta – Sanomalehti Karjalainen Oy, PunaMusta Paikallismediat Oy ja Karelia Viestintä Oy – siirtyvät uuteen omistukseen kilpailu- ja kuluttajaviraston käsittelyn jälkeen.

Paikallisen luotettavan sisällön merkitys on meille kaikille ensiarvoisen tärkeää, emmekä halunneet, että tämän sisällön tuottaminen olisi vaarassa näivettyä. Tällä kaupalla mahdollistamme, että näin ei käy. Uuden omistajan myötä medialiiketoiminnan kehitysresurssit kasvavat merkittävästi ja myös asiakkaille tarjottavan näkyvyyden määrä kasvaa valtakunnalliseksi.

Medialiiketoiminnasta luopuminen on osa strategiaamme, jossa haluamme asemoitua markkinaan uudenlaisena tekijänä. Olemme viime vuosien aikana toteuttaneet merkittävän transformaation paino- ja mediayhtiöstä monipuolisia digitaalisia, paino- ja näkyvyysratkaisuja markkinoinnin tarpeeseen tarjoavaksi yhtiöksi kasvattaen digitaalisesta ja näkyvyysliiketoiminnasta kaksi uutta merkittävää konsernin tulevaisuuden kasvun mahdollistajaa. Samalla olemme onnistuneet vahvistamaan mielikuvaamme asiakaskentässä ratkaisukeskeisenä kokonaisvaltaisena kumppanina. Tehty pohjatyö mahdollistaa siirtymisemme strategian seuraavaan vaiheeseen, jossa kiihdytämme kannattavaa kasvua olemassa olevien palveluidemme ja innovaatiotoiminnan kautta.

Tahtotilamme on auttaa tulevaisuuteen kunniahimoisesti katsovia toimijoita menestymään kestävin keinoin, turhaa välttäen ja vain vaikuttaviin asioihin keskittyen. Haluamme haastaa vallitsevia käytäntöjä ja tuottaa kumppaneillemme markkinoinnin ja myynnin vaikuttavia ratkaisuja, joiden avulla liiketoiminnan strategiset tavoitteet saavutetaan globaalisti.

Vastuullisuus on jatkossakin toimintamme ytimessä. Haluamme olla paitsi kestävän kasvun edelläkävijä ja suunnannäyttäjä omassa arvoketjussamme, niin myös Euroopan merkittävin vastuullisuustoimija kussakin segmentissämme.

Median murros tulee kiihtymään ja kauppojen mediallistuminen kasvamaan. Tavoitteenamme on ottaa merkittävä asema retail-median kasvun mahdollistajana sekä digitaalisten ratkaisujen että muiden julkaisukanavien ja näiden muodostamien kokonaisuuksien kautta. Tuomme tekoälyn voimakkaammin osaksi liiketoimintojemme ratkaisuja ja luomme asiakassegmenteillemme heidän ydintoimintaansa muuttavia innovaatioita konserninlaajuista osaamistamme hyödyntäen.

Arvolupauksemme ´Vaikuttavia asioita, hyvien kanssa, ilmiömäisesti´ mukaisesti emme tyydy tavanomaiseen tapaan tehdä asioita vaan tavoittelemme ratkaisuja, jotka erottuvat ja jotka muistetaan. Asiakastyömme keskittyy arvon luontiin ja toimialariippumattomat asiakastiimimme mahdollistavat asiakkaidemme strategisten kasvuhankkeiden toteutumisen. Aiomme myös luoda pohjan kannattavalle kansainvälistymiselle.

Tänään konsernimme tulevaisuus näyttäytyy erilaisena kuin eilen. Strategiamme mukaisesti uskallamme uudistua unohtamatta historiaamme. Motivoituneina ja inspiroituneina lähdemme määrätietoisin askelein etenemään valitsemaamme polkua!

Arttu Sallinen
toimitusjohtaja
PunaMusta Media Oyj

PunaMusta Median toimitusjohtaja Arttu Sallinen